الجوهر المتلالي المسمی بنصح الوالي، الجامع لسیاسة الدنیا و الدین و ما فیه صلاح الراعي و الرعیة أجمعین، و صلاح الجمهور لاشتماله علی مکارم الأخلاق و محاسن الآداب و معالي الأمور
فی حق اهل الدنیا و احوالها دنیا همه شب بسان {...}خصمی است که در جگر نشاند هر انکس که ازو گرفت امروز نصیب فردا زقبول حق ندارد و بهره {...}درویشان بدانکه دنیا جهان غرور است و شهرستان سرور عذاره پیشه است ...
انجام
بنگر که روزی کار نه روزه و نماز دار و کار شکستکی نیاز دارد و دست قدرت نماید عالم آفرید ه اوست که خود را نماید آدم افرید {....}با دل پراکنده جل و بپا بود ...
الباب المذکور فی بیان انّ العباد لن یصلوا الی شاطی بحر العرفان الا بالانقطاع الصرف عن کل من فی السموات و الارض قد سوا انفسکم یا اهل الارض لعل تصلن الی المقام الذی قدر الله لکم و تدخلن فی سرادق جعله الله فی سماء البیان مرفوعا...
انجام
و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض ه شیطانا فهو له قرین و من اعرض عن ذکری فانّ له معیشة ضنکاّ و کذلک نزل من قبل لو انتم تعقلون المنزول من الباء و الهاء و السلام علی من سمع نغمة الورقاء فی سدرة المنتهی فسبحان ربنّا الاعلی...
ای صاحبان هوش و کوش اوّل سروش دوست این است ای بلبل معنوی جز در گلبن معانی جای مگزین و ای هدهد سلیمان عشق جز در سبای جانان وطن مگیر و ای عنقای بقا جز در قاف و فا محل مپذیر اینست مکان تو اگر...
انجام
بنظر التوحید و المشاهدة فی کلّ الامور بالبصر الحدید اصل الخسران لمن مضت ایّامه و ما عرف نفسه کذلک علّمناک و صرّفنا لک کلمات الحکمة لنشکرالله ربّک فی نفسک و تفتخر بها بین العالمین.
غم اغوش {...}حق را نشاید و مخفی نماند که غش ریا و تهمت در نقد طاعتست {...}چنانچه از سرور عالم مرویست و ایاکم الشرک السر فان الشرک اخفی فی امنی من ذبیب النمل علی الصفاء في لیل الظلماء یعنی دور باشید و بپرهیزید از شرک نهایی بدرستی که شرک خفی تر است در امت من از رفتار مورچه در سنگ نرم در شب تار ...
انجام
یار مهربانی در راه باری از دوش دل بردارد و مونس همزبانی که در وحشت سرای جهانبانی عمر از خاطر بیرون نبرد {...}سبزه تری از زمین سر می گشاد ابی زبان خوش سر نکشید و...
الحمد لله رب العالمین و العاقبة للمتقین و الصلوة و السلام علی خیر خلقه محمد و آله اجمعین در اخبار و آثار ائمه اطهار علیهم صلوات الله الملک الغفار وارد شده که فرموده اند که بشفاعت ما مغرور مشوید که ما قومی و خویشی بخدا نداریم و ما شفاعت نمی کنیم مگر کسی را که خدا اذن و رخصت بدهد...
انجام
و فایده دیگر این عمل که مختصر باین ماه شده و اسم ان روزه است این است که ان عمل عملی است که ادمي را از حیوانیت بیرون و شبیه بملائکه می گرداند زیرا که در ملایکه مقتضیات شهوت و غضب نیست و در روزه هم ترک مقتضیات شهوت و غضب میشود زیرا که در روزه امساک میشود از خوردن و اشامیدن و جماع کردن و {...}از خود اوردن و سایر لذتها و منقصتهای.
پس دعا کرد از برای او رسول الله صلی الله علیه وآله پس نماند اندکی الا اینکه پریون رفت در بعضی {...} صلی الله علیه و آله و شربت شهادت نوشید بعد از نه نفر که او دهمین بود پس ای عزیز من اگر دوری نمودن ممکن باشد از خلق زمانه که اشنای ایشان ...
انجام
واگر همه آبها مداد گردند و درختان قلم شوند و آسمان و زمین همه کاغذ گردند و تمام مخلوقات از ملک و جن و انس همه نویسنده گردند و دردنیا بنوشتن شرح این درود مشغول باشند ازا هزار یکی نتوانند نوشت زینهار که این درود را با خود بدارد و پاکیزه نگاهدارد و دایم با طهارت باش و...
مرویست که روزی رسول خدا در مسجد مدینه بر منبر رفته مردم را از امر بمعروف و نهی از منکر خبر میدادند انگاه جبرئیل نازل شد و سلام کرد پس از سلام انحضرت {....}کن بان شدند چنان چه محاسن مبارکش تر شد بعضی از صحابه نیز گریان شدند و...
انجام
فلما قال اشهد ان لا اله الا الله قال علی بن الحسین شهد بها {...}و بشري و لحمی و دمی فلما قال الموذن اشهد ان محمد رسول الله التفت من فوق المنبر الی یزید فقال محمد اهذا جدی ام جدک یا یزید فان زعمت انه جدک فقد کذبت و کفرت و ان زعمت انه جدّی فلم قتلت عبرته...
دهم شهر رجب المرجب بود که حق تعالی جبرئیل را فرمان داد که ای پیک مرسلان و سر کرده فرشتگان امشب فرمان ما چنین است که امشب بغایت مبارک است بر زمین نزول کنید و عذاب از اهل موت بردارد و خارهای روی زمین را بگل و سنبل و ریاحین مبدل گردان...
اعرابی نزد حضرت رسالت پناه آمد و عرض کرد یا رسول الله سؤالی چند دارم انحضرت فرمودند بپرس عرض کرد میخواهم که از یاد حق غافل نباشم فرمودند دلرا به ذکر حق عادت ده عرض کرد میخواهم که در نظر خلق عزیز و محترم باشم فرمودند از هیچ آفریده طمع مدار ...
انجام
زیرا که روایت او لابد رایت محتاج است و رعایت موقوف بردر اینست و مرویست حدیث تدریه خیر من الف ترویه و چه خوب فرموده است حکیم گرامی شیخ نظامی عذز میاور {...}خواستند گر بسخن کار میسر شدی کار نظامی بفلک بر شدی ...
في دار السلام رواه الراوندي عن رسول الله ص للمومن اثنان و سبعون ستر فاذا اذنب ذنبا انتهک عنه ستر فاثاب رده الله {...}و سبقه معه و ان ایا الا قدما قدما في المعاصي تکشف عنه استاذه فان ثاب رده الله الیه و مع کل ستر منها ...
انجام
و دخل الناس في دین الله افواجا و انّه لیس احدا حق منک بمثابی لقدمک في الاسلام و قربک بود {...}و عندک سیدة النساء العالمین و قبل ذلک ما کان من بلد ابی طالب عندي حتی نزل القران {...}حریص علی ان ازاعي ذلک لولده {....}
الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلم علی خیر رسله و انبیائه محمد و اله الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا اما بعد فقد قال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکرم و خطابه العمیم یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول الایة حاصل ترجمه آیه شریفه آنست که ای کسانیکه ایمان به خدا آورده اید....
انجام
قبل ان تحاسبوا و تنفسوا قبل ضیق الخناق و انقار و اقبل عنف السیاق و اعلموا {.....}علی نفسه حتی یکون له {...}اعط و زاجر لم لم یکن له من غیرها زاجر و لا واعظ و صل الله علی سیدنا.
در عین الحیاة از شیخ طبرسی باسناد او از جناب رسول الله ص روایت کرده که فرمود بابوذر غفاری رضی که فرمود یل باذر انک منّا اهل البیت و انی موصیک بوصیة فاحفظها فانها جامعة لطرف الخیر یا باذر اعبد الله کانک قراه فان کنت لا تراه فانه یراک مراد از رؤیت نهایت ظهور و یقین بحضور است...
انجام
یوم القیمة بلجام من نار و قال قال ص ایاکم و اولاد الاغنیاء و الملوک المرد فان فتنتهم اشد من فتنة العذاری فی خدورهن و {...}بن عمار قال قلت لابی عبدالله محرم قبل غلاما من شهوة قال یضرب مائة سوط و فی اللمعة من قبل غلاما بشهوة بما و یعرز من
آورد چنانچه حق تعالی این تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة چون حال چنین است مرجع و مال همین است که اقتدآ بانبیا و اولیآء کنی و محنت دنیا بکشی و نامرادی بچشی که تا این محنت سر بسر آید و کلام باري بکوش و هوشت برسد...
انجام
دوا کنید بیماران خود را بتصدق و دفع نمائید بلاها را از خود بدعا و روزیرا بجانب خود فرود آورید بتصدق و بدرستیکه تصدق از کام هفت صد شیطان بیرون مي آید که هریک مانع آن میشوند و هیچ چیز بر شیطان گران تر نیست از تصدق کردن بر مؤمن و اول بدست خدا در مي آید یعنی قبول میفرماید پیش....
فالامرا یکونون من بعدی لا یهتدون یهدینی و لا یستنون بسنتی فمن صدقهم لکذبهم و اعانهم علی ظلمهم فاولیک لیسوا مني و لست منکم و لا تردون علی حوضي و {...}لم یصدقهم علی {...}و لم یعنهم علی ظلمهم فاولیک منی و انا منهم و سیرد و {...}علی الحوض ...
انجام
و اهلک الذی الیه تصیر فانک بهم تصور{...}تطوروهم العدة عند الشدة اکرم کریمهم وجد سقیمهم و اترکهم فی امری و امرهم و استعن بالله علی امرک کله فانه اکرم معین انتهی و نسال الله العظیم ان یصلی {...}ذاکر و ان یغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان و ان لا یجعل فی قلوبنا ....
آخرت خود را بگذارد و بکار دنیا مشغول گردد موسی گفت الهی کدام بنده تو دل سخت تر است گفت آنکه حلال و حرام پیش او یکسانست موسی گفت خداوندا کدام بنده تو بخیل تر است...
انجام
بار الها مردیرا دیدم در زیر عرش ایستاده هر دو پای او در بستانی سبز بود گفت ای موسی انمردیست از بنی اسرائیل از حسد بردن و غیبت کردن خود را نگاه داشته با حضرة ما با حرمت است
کتابی در مواعظ که معمولا در منابر بیان میشوند ، بگفته مولف در انجامه در یکصد و چهل مجلس از محرم 1358ق. تا اول محرم 1363ق. زمان برده است ، چهل مجلس راجع بصیام در 11 ذیحجه 1362ق. به انجام رسیده و پس از آن خاتمه کتاب است که 11 ذیحجه 1362ق. به پایان رسیده .
کتابی در مواعظ و اخلاق و ذکر بعضی ادعیه و اذکار به عربی و فارسی ، سرعنوانهای آن بصورت فصل فصل است ، در آن از علما ی متعددی همچون امام احمد بن محمد غزالی ، قطب الدین کیدری ، شیخ بهاُئی ، علی بن طاوس ، شهاب الدین مقتول ، مولوی ، سعدی ، نجم الدین کبری و دیگران یاد شده است ، و از کتابهایی چون نفحات الانس ، مسکن الفواد ، فصوص الحکم ، تفسیر رازی و جز آن نقل نموده ، متنی از کتاب محاسبه النفس سید ابن طاووس در آن آمده ، و دعای سیفی معروف به حرز یمانی نیز در آن آمده است ، در میانه های آن نوشته شده (تم تسوید روضه الواعظین..) ولی مجددا با فصولی دیگر مطالب ادامه یافته ، شاید نام کتاب روضه الواعظین باشد
آغاز
الحمد لله رب العالمین ...قیل روی امیر المومنین عن رسول الله ص کل یوم استقبل القبله
ای عزیز بدان که گیتی ناپایدار است اگر در طلب آن [...] بهتر است ای [...] چه آگهی که فنا در بی بقاییست ز تن آرزوی از در از تو از کجاست دنیا را [...] از آنکه
انجام
و اگر چه استدلال به طریق اهل جدال در تحقیق مطالب ارباب کمال [...] از سفینه و لجاج ند اما بعد از بیان حضرات ذات در مراتب اسرار و صفات اشارت بحقیقت حقیقت کلام و تنبیه بر [...] مردم انسان بتوفیق ملک اعلام کرده آید تا بدانی که عاشقانی که گرفتار بلای اویند یکدل و یکجهت دیگروش [...] رویند.
اما بعد حمدلله تعالی علی جزیل عطاه و صلواته علی سید انبیائه فان جماعة من الإخوان العلما ثبت الله أقدامهم في مد احضر [...] و وقفهم لرشدهم في العلم و العمل
انجام
فالفوز یوم الجزی الأکبر و السعادة یوم الحشر و ینجی الله الدین [...] تهم لا لمسهم السور و لا هم یحزنون
الی ان یکون الناس انت واحدة فی الکفر طول الله الکافرین فی هذه الدنیا بان جعل سقف بیت کل کافر من فضه و کذا معارجه التی یرتقی علیها و کذا ابواب بیوتهم و سررهم التی یتکون علیها لحقارة متاع الدنیا عنده و لتکون قسمة المؤمنین و الکافرین للدارین الدنیا و الآخرة بالاعتدال فیکون المؤمن محروما من الدنیا...
انجام
و یکفی فی لزوم البائنه لهم انهم اعلام المخالفین و قدوة القوم الضالّین فهؤلاء الذین اثبتناهم فی هذه الرسالة اکثر رؤسا البغی و رؤس البطلین و اما الاتباع و الاذناب فلا نهایة لهم و لا یطمع فی حصرهم و فیما ذکرناه غنیة و کفایة لمن اراد طریق الرشاد و رغب فی النجاة یوم المعاد و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین...
کتاب مجموعه ای از موضوعات مختلف همانند اذکار و اوراد، توحید، نصیحت، شعر می باشد
آغاز
به سند معتبر از حضرت صادق منقولست که هر که بترساند مؤمنی را به سلطنت و استیلای خود بردی آنگه مکروهی به او برساند
انجام
احتیاط وی بیشتر بود هر چه که احتیاط وی بیشتر بود آگاهی وی بیشتر بود [...] حقیقی است و دانای حقیقی است اینست [...] که اهل عالم همه به محمد ص ایمان آوردندی اما از آن ایمان [...]