که بنده مؤمن آزاد کرد از برای خویش [...] نفس خوش زاد آخرت از دنیا برگرد که دنیا را [...]
انجام
مادرم را بخوانید تا دیدار مادرم را ببینم از این زاری مصیبت که در بازار مدینه بردند و شم سازی [...] که در بازار قیامت ملک [...] چه می برند و [...] چگونه بود ابوشمحه گفت مادرم را بیارید
الحمدلله الذی لا نجیب من بابه امل و لا یحرم عن جنابه عامل و لم یحجب العارفین عن مشاهدة انوار جماله منع او حائل و لم یمنع
انجام
بهذا القدر من الاستبصار للطالبین المسترشدین جعلنا الله تعالی و ایاکم من المعتدین انه هو التواب الرحیم و صلی الله علی سیدنا محمد و اله اجمعین و الحمد لله رب العالمین
روایت میکند امیر المؤمنین ابابکر صدیق رضی الله عنه که رسول علیه الصلوة و السلام فرمود که روز قیامت امنا و صدقنا امتان مرا بیست گروه کرده برانگیزد و نوزده گروه گنه کار بود و یک گروه مطیعات و صالحان باشد
انجام
امروز جزا و سزاء ایشان در بهشت بر ایشان مباح کنند و بشارت دهند سلام علیکم طتم فادخلوها خالدین
قال معاذ جبل رضی الله عنه قوله تعالی یوم ینفخ فی الصور فتاتون افواجا معینی افواج یا محمد فقال علیه السلام یا معاذ جبل یحشر امتی یوم القیمة علی عشرین صنف قل منهم الله تعالی من امتی علی جمیع المؤمنین
انجام
و لیکن واویلاه روز آخرین که حضرت رسول صلی الله علیه و سلم گفتند نظم کردم چو ما سوی [...]بگذاشته [...] مقام ما را [...] شدم و حال که بود من بعد بر امتان ما واویلاه برحمتک یا ارحم الراحمین
و سلم نزل جبرئیل و هو یتلو هذه الایة یوم تبدل الارض فی الارض و السموات و [...] الله الواحد القهار فقلت یا جبرئیل کیف یکون یوم القیمة فقال یا محمد یکون علی [...] بیضاء لم یکن علیها ذنب و عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال انا سید
انجام
فهذا جزاء بهم و مصرهم الی الجنة لقو.له تعالی الامن تاب و آمن و عمل صالحا فاولیک بیدل الله سیاتهم حسنات و کان الله غفورا رحیما
باب قول الله تعالی یقول لجهنم هل امتلات و یقول هل من مزید فاحتمله لان الله تعالی و عبدها ان یملاها ابا سعید احمد بن محمد بن العباس الحمیدی ابا عبدالله بن محمد بن عبدالله
انجام
فیه الی المحاذا مرضی وری لا یحید عنه مخالف و لا موالف والحمد لله علی ما الهم و علمنا ما لم یکن بعلم و صلی الله علی سیدنا محمد المکرم
رساله ایست در چندین باب (گفته شده در چهل باب) راجع به آفرینش و مرگ و زندگی پس از مرگ و حشر و نشر و معاد و بهشت و دوزخ با استفاده از آیات قرآنی و احادیث و اخبار پرداخته شده ، نامی از منابع در آن برده نشده و روایات آن بصورت مرسل بیان شده و غالبا از پیامبر اکرم و بعضی اصحاب نقل شده که احتمال میرود مولف از اهل سنت باشد ، نسخه ای از آن در کتابخانه ملی به شماره 3152/ ع نگهداری میشود که در آخر آن اثر به امام فخر رازی یا امام محمد غزالی نسبت داده شده و در فهرست کتابخانه ج 14 ص 267 با نام دقائق الحقائق معرفی شده که باید این نام در نسخه یاد شده باشد ، نسخه ای دیگر از این اثر در کتابخانه مرعشی به شماره 10359 وجود دارد که در فهرست آن کتابخانه ج 26 ص 300 با عنوان (المنتخب) معرفی شده و در آن اثر را منتخبی از کتابی از اهل سنت دانسته شده و احتمال داده شده که نام کتاب اصل (الخیر الاصیل) باشد ، در نسخه کتابخانه ولیعصر خوانسار در حاشیه صفحه آخر یادداشتی که در آن ظاهرا نام کتاب نوشته شده ولی شخصی آن را پاک کرده است
آغاز
الحمد لله رب العالمین والعاقبه للمتقین ... اما بعد ان الله تعالی خلق شجره ولها اربعه اغصان تسماها {کذا} شجره الیقین
انجام
کالولد فی بطن الام لا یبول و لا یغط والله اعلم بالصواب ....محمد وآله اجمعین
بدانکه در تمهید معذرت چند قصور ادراک و عبارت اکابر علماء بحث و فکرت تصریح کرده اند که بطریق تأمل و نظر و مباحثه حقایق اشیا و احوال انرا بر سبیل اجمال توان دانست بر سبیل تفصیل نتوان و برین معنی بمثالی [...] کرده اند که بمشاهده معلومست
انجام
و ممکن در این حیات بعضی از اصحاب ریاضت را که از بدن بکلی مخلع شده اند لمعه از ان مرتبه چون برق خاطف ظهور کند و اشارت ایشان بتوحید از انجا ناشی گردد
امیرالمومنین بقبرستانی عبور میکند میفرماید یا اهل الزنیه و یا اهل الخرمنه اما الدر فقد سکنت و اما ازواج فقد نکمت و اما الاموال فقد قسمت هذا ما عندنا فما کم الحدیث یعنی [...] کسانیکه در زیر خاکها خوابیده اند و در غربت مسکن کرده اید
انجام
این عمل جایز نیست از برای تو [...] برای یزید پس یزید در غضب شد و کف [...] بخدا قسم که این عمل جایز است از برای من فرمودند یزید بخدا قسم که این عمل را از برای تو جایز ندانسته است مگر اینکه از ملت ما بیرون سوی
باب فی نظر اهل الجنة الی ربهم تبارک و تعالی و زیارتهم بهم جل شانه عن موسی رضی الله تعالی عنه ان رسول الله صلی الله علیه و سلم قال ان فی الجنة خیمة من لؤلؤة مجوفة عرضها ستون میلا فی کل زاویة منها اهل ما یرون الاخر من وجنتان
انجام
قال فیکشف الله تبارک و تعالی تلک الحجب و یتجلی لهم فیغشاهم قال فتقول لهم ازواجهم لقد خرجتم من عندنا علی صورة و رجعتم علی غیرها قال لهم من قرة اعین جزاء بما کانوا یعلمون قوله
المجلس الخامس و الخمسون فی بیان صلوة الجنازة و کیفیتها قال رسول الله علیه السلام اذا صلیتم علی المیت فاخلصوا له الدعاء هذا الحدیث من حسان المصابیح رواه ابوهریرة و قد ذکر فیه الصلوة علی المیت مع اخلاص الدعاء له فیها فلا بد من معرفتها و هی فرض کفایة لقوله تعالی و صل علیهم ان صلوتک سکن لهم
انجام
اذا التشریح لیس بمعروف و کلام البحر نفسه متضمن لاعتراف مسئلة الخصم او المتعارض و متساقط کلام ابن الهام بعد تسلیم صحته النقل الی صاحب الجلاء لیس بمثله هذا الناقل فی فهم قال المأخذه فافهم و ایضا قرر ان القول الذی یشهده القیاس یرجح علی لیس کذاک و حکمة