اطلاعات موضوع
- سلسله مراتب
-
- عنوان موضوع
- معانی و بیان
- کد کنگره
- PIR 3356-3358
کتاب ها
حدایق الحقایق
- موضوع
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
الحسن بن محمد التبریزي، أبوعبدالله شرف الدین رامی
- عنوان اصلی
- حدایق الحقایق
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
الحسن بن محمد التبریزي، أبوعبدالله شرف الدین رامی
مقدمه العلم
- موضوع
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
خیرالدین محمد
- عنوان اصلی
- مقدمه العلم
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
خیرالدین محمد
رساله
- موضوع
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
مجهول
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- آغاز
- تشبیهات تشبیه مانند کردن باشد یقال الشیء بالشیء و ارباب لغت ان چیز را که مانند کنند مشبه خوانند و درین باب میان مشبه و مشبه به از معنی مشترک چاره نبود و صحیح ترین تشبیهات ان باشد که معکوس توان گردانید
- انجام
- استعار الحلم و الرشد للسفه و الغوایة ثم سری الی الحلیم و الرشید و قوله تعالی و اطیعو الله و اطیعوا الرسول لعلکم ترحمون استعار لعل للترتب لان اوفی [...] من مثل الملوک هو العلامة لحصول غایات المطالب
- مؤلف
-
مجهول
رساله
- موضوع
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
مجهول
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- آغاز
- و بدانکه لفظی که مستعمل در معنی موضوع له باشد آنرا حقیقت گویند و اگر مستعمل در غیر موضوع له باشد لعلامة یا قرینه عدم اراده معنی موضوع له مجاز گویند و مجاز بر وزن مفعل است که اسم مکانست
- انجام
- و افتاب اگر چه ظاهرست اما حجت بینه ظاهر نیست بحس بصر بنابرین وجه شبه که ما به الاشتراک است میل طبع و ازاله حجاب باشد که لازم حلاوت و ظهورند
- مؤلف
-
مجهول
رساله
- موضوع
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
مجهول
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- آغاز
- بدانکه علم معانی و بیان بزرگترین علومست که علم بدان دانسته میشود که قرآن معجزست و سبب اعجاز وی انست که او را علی مراتب فصاحت و بلاغت و مشتمل است بر دقایق و اسرار و خواصی که فوق طرق بشرست و دانسته نشدن انکه قران معجزست و وسیله بتصدیق
- انجام
- و تصریح است از انکه در ایشان انتقالست از ملزوم بلازم پس ان چون دعوی خبری باشد با نیت و در اینجا گفته اند استعاره بلیغ تر است از تشبیه از انکه استعاره نوعیست از مجاز چنانکه پیشتر گفته شد و تشبیه حقیقت است
- مؤلف
-
مجهول
تشبیهات
- موضوع
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
أسدالله بن عليرضا الحسيني
مشکوک
- عنوان اصلی
- تشبیهات
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- زبان و ادبيات
- زبانها و ادبیات ایرانی
- زبان و ادبیات فارسی
- ادبیات فارسی
- نقد ادبی (اصول نقد و سخن سنجی)
- فصاحت و بلاغت
- معانی و بیان
- مؤلف
-
أسدالله بن عليرضا الحسيني
مشکوک