اطلاعات موضوع
- سلسله مراتب
-
- عنوان موضوع
- آموزش و پژوهش
- کد کنگره
- MT 1-960
کتاب ها
رساله
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- آغاز
- بدان ایدک الله نعم که هیچ علمی بخورده بینی بعلم موسیقی نمی رسد و پوشیده نماند که از خواص این علم هزار و یک لهو است
- انجام
- سه گاه و حجاز زنگوله و مزمیر
- مؤلف
-
مجهول
رساله
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- آغاز
- بدان که علم موسیقی علم شریف است و دوازده پرده موسیقی است اول پرده راست دویم مخالف راست
- انجام
- و آخر شب و حسینی تبریزی رهایی بود
- مؤلف
-
مجهول
شرح الادوار
- موضوع
-
- مؤلف
-
لطف الله بن محمد بن محمود سمرقندی
- تاریخ نگارش
- اسفند 774 هجری شمسی
- عنوان اصلی
- شرح الادوار
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- تاریخ نگارش
-
- اسفند 774 هجری شمسی
- جمادى الثانية 798 الهجریة القمریة
- March, 1396 A.D.
- مؤلف
-
لطف الله بن محمد بن محمود سمرقندی
رساله
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- آغاز
- هذه بنده من الموسیقی ذکره الامام الرازقی فی الستین در این علم نه اصل از اصول این علم خواهیم یاد کردن
- انجام
- در طبع راست یاری دهد و اگر کسی را قوت علم با ممارست صناعت جمع شود در فن خود بی نظیر بود
- مؤلف
-
مجهول
کتاب السماع
- موضوع
-
- مؤلف
-
محمد بن طاهر بن علی المقدسي الشیباني، أبوالفضل ابن القیسراني
- عنوان اصلی
- کتاب السماع
- زبان
- عربی
- موضوع اصلی
-
- موضوع فرعی
-
- فلسفه - روان شناسی - دين
- اسلام
- حدیث
- احادیث خاص - شروح
- مؤلف
-
محمد بن طاهر بن علی المقدسي الشیباني، أبوالفضل ابن القیسراني
بهجة الارواح
- موضوع
-
- مؤلف
-
عبدالمؤمن بن صفی الدین بن عزالدین جرجانی
- عنوان اصلی
- بهجة الارواح
- عنوان فرعی کتاب
- بهجة الروح و قوت الارواح
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- مؤلف
-
عبدالمؤمن بن صفی الدین بن عزالدین جرجانی
کرامیه
- عنوان اصلی
- کرامیه
- عنوان فرعی کتاب
- کرامیه دوره|
کرامیه رامجرد
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- مؤلف
-
دوره سفره چی
مقاصد الالحان
- موضوع
-
- مؤلف
-
عبدالقادر بن غیبی الحافظ المراغی
- عنوان اصلی
- مقاصد الالحان
- عنوان فرعی کتاب
- جامع الالحان
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- مؤلف
-
عبدالقادر بن غیبی الحافظ المراغی
رسالة
- عنوان اصلی
- رسالة
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- آغاز
- بدانکه صوت دو نوعست یا حیوانی بود یا غیر حیوانی دو نوع بود طبیعی و التی طبیعی چون صوت سنگ و آهن و چوب و رعد و باد و جسمهایی که در ان جان نباشد و التی چون صوت طبل و بوق و نای و ابریشم و انچه بدین ماند و حیوانی دو نوع بود یا منطقی بود یا غیر منطقی بود
- انجام
- و همی گویند انچه ایشانرا مراد بود و این جمله تخریج نفس ناطقه است بس چگونه شاید گفت که نفس ناطقه عرض است که چندین هزار عجایب که وی تصنیف می کند و استنباط می کند با انکه دانسته ایم که عرض هیچ استنباط نتواند کردن بی جوهر بس نفس ناطقه جوهر باشد نه عرض
- مؤلف
-
مجهول
موسیقی
- موضوع
-
- مؤلف
-
عبدالرحمن بن أحمد بن محمد الشیرازي الجامي، أبوالبرکات نورالدین
- عنوان اصلی
- موسیقی
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- مؤلف
-
عبدالرحمن بن أحمد بن محمد الشیرازي الجامي، أبوالبرکات نورالدین
کتاب
- عنوان اصلی
- کتاب
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- آغاز
- حمد بیحد حکیم کارسازی را که ساز عشاق به نوای ثنای اوست
- انجام
- عجب نباشد اگر نشکفد ناظم / چنین که طبع زمان مایل شکفتن شد
- مؤلف
-
مجهول
رساله
- عنوان اصلی
- رساله
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- آغاز
- حمد بيحد و ثناي بيعدد مر حافظي را سزاوار است که گردش افلاک بيد قدرت اوست و جميع اسرار که در مکنون گردش
- انجام
- زير و بزرگ خورد بخوان در اخير شب/ از نقد عيش سامعه را بي نياز کن
- مؤلف
-
مجهول
تحفة السرور
- موضوع
-
- مؤلف
-
علی چنگی خاقانی
- عنوان اصلی
- تحفة السرور
- زبان
- پارسی
- موضوع اصلی
-
- مؤلف
-
علی چنگی خاقانی