باب بعضی نسخ که از کتاب نفایس الفنون حقیر درین نوشته اول در علم صنعت کیمیا و در ان چند فصل است مختصری نوشته می شود فصل در تبیض و تصغیر و انکه هر چند مقاصد ارباب این صنعت بسیار است چنانچه در اخر اشاره خواهد شد اما اصل الباب دو چیز است ...
انجام
ثلاث المدن حزولا عند الهواء یومئذ الذین الشهد و احلی من العسل و ابیض من الثلج ثم خلقت طیرا و احدا اعمی و جعلت طعامه فی کل سنة {...}من الحزون اکله حتی فنبت {...}فمکثت خرابا خمسین الف عام ثم بدأت فی عمارتها فمکثت عامرة.
بسم الله الرحمن الرحیم باب اول چون خواهد که کسی را مال و جاه و حرمت بیفزاید عدد اسم او را چندانکه تواند مضاعف کند و بنویسد و هر تضعیفی در طلسمی جداگانه بنویسد و از اسما الله هر کدام که بآن عدد موافق افتد بنویسد و بعد از آن عدد آخر تضضعیفات در مربع وفق نهد...
انجام
تا یکماه دیگر در خانه خالی مینشیند و روزه دارد و حیوانی نخورد و این چیز بخواند اللهم ما سهوي سهونا یا کیسا حاضر {...}فکسبنا ماد لخط ملخط انگشتری میگرداند چون این مدت بر آید تمام شده باشد خاصیت بزرگی {...}می کند و خلایق مطیع وی گردند و اگر در دهن گیرد رفع تشنگی کند و با هر زن که مجامعت کند.
الحمد لله رب العالمین و الصلوة علی محمد و آله الاقدسین اما بعد چنین گوید الراجی عفو ربّه المرتجی محمد صالح الحسینی عفی الله تعالی سیآته که چون مراعات ساعات شرعی و ترک مراعات ساعات نجومی از لوازم ایمان و طریقه مرضیه مؤمنانست و این حقیر کیفیت استخراج نیک و بد ساعات شرعی را رد کتاب تقویم المؤمنین برای ارباب ایمان و اصحاب ایقان ببسط و تفصیل تمام ایراد نموده ام و....
انجام
النعایم من منازل القمر بلده منزل القمر سعود النجم عشرة سعد بلع و {...}الاجنبیة و سعد الذابح و سود السعود و هذه الاربعة من منازل القمر و سعدنا شرة و سعد الملک و سعد البهایم و سعد الهمام و سعد البارع و سعد مطر و هذه استهلیت من المنازل الرّشاء بالکسر منزل القمر.
الحمد لله العلی الولی و الصلوة علی النبیّ الامیّ چنین گوید فقیر حقیر قاسم بن محمد بن عبدالله الحسنی اصلح الله شانه که چون جماعتی از اخوان ضفا نزد این بیچاره گاه گاه بتعلیم علم نجوم مشغول می بودند برای سهولت فهم ایشان قوة و ضعف کواکب را مشروع ساختم پس...
انجام
بباید دانست که کوکب را بر موجودات سفلی دلالت دو نوع است ذاتی و عرضی ذاتی آنست که بگردش دهور باطل نشود مثل دلالت زحلی بر سیاهی و مرضی انکه بگردش دهور باطل شود مثلا نحسین را دلالت بر امور قبیحه مذمومه است و سعدین را بر عکس این پس هر دور هر امر که مستحسن باشد از مذلولات سعدین است...
مسائل متعلق و معاني این کتاب یافته بود بعبارتي که دست میداد نقل گردانیده {...}و چون مصنف در صدر کتاب گفته است که از علوم احکام نجوم اصولي چند که نزد من بصواب نزدیکتر بود درین کتاب جمع کردم و از اختلاف اقاویل و سخنان متضاد اجتناب نمودم...
انجام
انقدر که کفایت بود تصرف کردن در احکام درین کتاب شرح دادم تا کسانی که ایشانرا طبع نیکو و ذهنی تیز باشد میان سعد و نحس و قوت و ضعف تمیز کنند و حکم بز غلبه شهادت رانند و اگر در امری دو گواه معتبر نباشد حکم نباید کردن و البته باید که در وقت حکم کردن تعجیل نکنند و در هر امری تا فکری کامل و تاملی شامل نکنند...
سپاس و ستایش جناب حکیمی را سزاست {....}که بقانون شریعة مستقیم هر نوع انسان را از آلام نفسانی و اسقام جسمانی شفا داده بصحت آباد و هدایت راه نموده ...
انجام
پیدا کردن 119 مرتبه یا حفیظ بدون زیاده {...جبگوید یا بنیّ انها ان تک مثقال حبة من خردل فتکن فی سخرة او فی السموات او فی الارض یات بها الله کم شده پیدا کرده انشاءالله مجرب است.
الحمد لله وحده و الصلاة و السلام علی من لاننی بعده اما بعده فقد قال الله تعالی لقدار {...} باالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس باالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره و رسله باالغیب انّ الله قوی عزیز ...
انجام
و اما الفضة فاصلها الاوّل ذهب و لکن اعجزها الرودة و الیبوسة فابطنت فی باطنها الذهب فظهر الذی غلب فصار ظاهرها فضة و باطنها ذهبا فان اردت ردها ذهبا بابطن برودنها فاحرارتها تظهر ثم ابطن بعد...
از ناشناس، بخش هایی از آن به فارسی و بخش هایی به عربی، و از روزگار جدا، در پایان یکی از بخش ها که به عربی ست آمده: تم الکتاب بعون الله و حصن(حسن) توفیقه شهر صیام 899 تسع و تسعین و ثمانمایه. کتبه محمد بن صدر الدین بن احمد، که می تواند نگارنده این بخش باشد.(ص175).
مند بود و از حرام بی بهره بود و مال بزرگان بخورد و او را کارهای کرم و ترسا رود و خاصیت بسیار بود و خانه برادران و خواهران او جوزا است ...
انجام
و پیوسته این دعا را با خود دارد تا از شر همه بدیها ایمن بوده باشد یا حنان یا حنان یا دیان یا برهان یا حی یا قیوم یا شطیع النور یا نور یا نور و اتخذ الله ابراهیم خلیلا در دو علت وی روز شنبه بوده و نظر دیو بوی رسیده
این رساله، خلاصه شدهً کتاب « سعد و نحس ایام » علامه مجلسی است.
آغاز
هذه رسالة فی جید ایام الشهر و نحسها من تألیف الفاضل المرحوم الربانی ملا محمد باقر بن المرحوم الملا محمد تقی الاصفهانی رحمهما الله تعالی الفها بالفارسیة و روی احادیثها مفصلة و انا انقل منها مجملا مختصرا بالعربیة من دون نقل الاحادیث و الله عزوجل الموفق
انجام
الیوم الثلاثون مبارک یحسن فیه الشراء و التزویج و المولود فیه مبارک موفق و الابق فیه یحصل و الضایع یرجع و القرض فیه [...] و الله اعلم بعواقب الامور تم بالخیر تم
هر قرآن که در وتد واقع شود تاثیر او قوی تر است از آنکه در مایل الوتد حاصل گردد و مایل الوتد از زایل الوتد خواه جید باشد و خواه روی و اگر کوکبین ان برج خوشحال باشند
انجام
صاحب کتاب ما لا بد منه حکیم شه مردان واذی صاحب روضة المنجمین علی شاه بخاری صاحب اشجار الاثمار مولانا محقق نظام الدین عبدالعلی بیرجندی سید محمد هجر احمد بن محمد ملقب باختیار
الحمد لله... اما بعد منظور این رساله این بود که پوشیده و مخفی نماند بر دلایان این فن که قابل باشند و ار حق سبحانه و تعالی توفیق میخواهم بر اتمام آن انه ولی الاجابه و التوفیق
انجام
دلیل بود بر نهب و ترس و بیم و کروهای دلش و جاس سیاست و حرب گاه و صاحبان دارد یکی سرخ وار طعومات هرچه شز و لورنده باشد و بوی ناخوش بود از
فصل اذکر فیخ نبذا من علم الاعداد ملخصه شاییه للمراد لتهدی الواقف علیها الی طریق الرشاد بانه جل و ملایین سایر العلوم و الموجودات ف[...] و اظهر فیها عظمته و جعل فی العدد خواصا عجیبه و معانی لطیفه
انجام
الاول و کذلک کلما اردت استخراج عدد من 7 اعداد المتحامیه [...] بطریقه ما و [...] علیه و الله الموفق للصواب و صلی الله علی سیدنا محمدو علی آله و صحبه و سلم
بدان ایدک الله تعالی که علمای جفر مدت برکاتهم به تتبع بسیار فهم کرده اند که هر امری از امور که بحسب ادوار بظهور میرسد از ایجاد و اعدام و لوازم ان من الازل الی الاب
انجام
همچنانکه کواکب سیاره را حروف تقسیم کرده اند بروج را نیز حروف وضع نموده اند مثل (؟) را بر حمل بر اسد و موس (؟) و الباقی کذلک و ما در اینجا مثل اوردیم مثل کاظم ک از حوت دارد و الف از حمل و ظ از سرطان و میم از قوس
الحمدلله رب العالمین و الصلوة و الیلام علی محمد و آله اجمعین اما بعد علم حروف ایجاد علمیت شریف و نفیس که انبیاء و اولیاء و بزرگان این علم را پوشیده داشته اند و دقایق این علم بسیار است و نتایج و فواید این بی شمار
انجام
هر رنجی و افتی و علتی و نظری که با این بیچاره رسانیده باشند همه را دفع گرداند بحق و حرمت این هم کیش ای دیوان ای نیکان ای پاکان بحرمة موسی کلیم الله و بحرمة عیسی روح الله و بحرمة داود پیغمبر خلیل الله و بحرمة محمد حبیب الله و بحق و حرمة جمله پیغمبران که بر شما شفیع اوردیم که دعای این ضعیفان اجابت کنید و این بیمار را مرنجانید و عفو کنید
شکر و سپاس مر خدایرا که بیافرید آدمی را و او را راه نمود بدانستن علوم و او را خلیفه گردانید بر سایر حیوان چون خواهی که کرک را با گوسفند موافقت دهی
انجام
ثم لیقل عز (؟) علیکم بما فیها الا حضرتمونی اذا دعوتکم بالطاعة ثم لیقل انصرفوا و لیدفع الصکاک فی حقه نظیفة ثم مهما بدت له یعرضه خاصة من طعام او شراب او علم او کنز الحمدلله و الله سبحانه
بدانکه اسماء حروف از ادوار باب اول از تکسر الوجاد مبنی بز 28 حرف و ان سه دور است و هر دوری نه حرف و یک حرف قایم ق در اول منسوب بروح و (؟) و در دوم منسوب (؟) و نبات
انجام
هر نسبتی که (؟) ایشان است حروف روحانی 12 حرف پنج از ان متعلق بظاهرست وهفت متعلق بباطن و انچه متعلق بباطن است روحانی نورانی است
واقف بر وضع مشارالیه با (؟) توجهی توان دانست که موضع معین او کجاست پس اسامی چهار حرفی بمجرد انکه نشان دهند بخانه که محل ماده اسب ترتب اندراج یابد در نظم و این طریق شریفست تا غایت عزت مختفی بود. و از ناظمان معما درین زمان مبارک بحکم وقت ظاهر شد.
(؟) الاسماء الحسنی فادعوه بها بدانکه ضابطه کلام حضرت امیر المومنین علی بن ابیطالب ع که عبارت از جفر جامع است در ابتدا رکن الاسماء اورده اند که چون عارف بذکر حمد و ثنای حضرت باری تعالی ناطق گردد
عن الامام الهمام علی بن الحسین علیهما السلامبلوا حرف الحموم بالسویق و العسل ثلث مرات و یحول فی کل مرظ من اناء الی اناء و سقی الحموم فانه مذهب الحمی و انما عمل بالوحی او (؟) احرق فی اصول الورد ورق الزعفران انبت الورد
المنفصل ینعدم الصورتان و یحدث واحدة نعم الاشراقیون منهم عن بقاء الصورة الجسمیة مع طریان الاتصال و الانفصال و اما النفوس الناطقة الانسانیة فبعضهم قائل بقدمها
انجام
یخرجان من المصراع الثالث کلما علم مما سبق و الباء اذا وقع فی المرتبة الثالثة و هو مرتبة المأت صار الراء فی قوله بابارا لطیفة و ایهام لا یخفی علی الفطن العارف
اللهم سهل لنا ما نرید الحمد لله الذی زین سما الدنیا بالکواکب و حرسها من الشیطان بالشهب الثواقب و بعد فهذه ملاحم منتخبه من ملاحم دانیال یستدل بها عکی اشارات حقیقیه تتعلق بالسنه العربیه و هی هذه
انجام
یکون النهار اثنی عشر ساعه و نصف و الله اعلم تم و کمل ما اردنا بهذه الرساله بحمد الله تعالی و عونه
بسم الله الرحمن الرحیم یا قحنیثا یا نغیثا یا قلیثا یا طلیثا یا رحمیثا یا (؟) الغیثا یا (؟) یا وصیتا یا میثا یا فحیثا
انجام
بل لا یرید علی التماس ثلث حاجات فی اوقات یکون مسعودا او متصلا بسعد مادام یکون فی الجوزا و ثم ترکه ثم دعه الی (؟) درجة شرفه حتی یدخل درجة شرفه فتطلب منه باقی حاجاتک مما هو منسوب الیه فانها یصیر (؟) المبصرة الرابعة فی تسخیر الزهرة
مقالة فی علم الحروف علم ان علم الحروف و هو علی ما ذکره القاضی ابن خلدون یسمی بالسیمیا فی اصطلاح اهل التصرف من المتصوفین نقلا من الطلسم الیه من باب استعمال العام فی الخاص باحث عن خواص الحروف افرادا و ترکیبا
انجام
فذاک حجر اصطلاح و مثال ذلک جعل الدال ج و الجیم ب و الباء ا و منتهی (؟) الترقی الی الباء یقف و الترقی مطلقا انما یکون عند عدم نطق الحروف الملقوط و (؟) حاجة الی هذه التکلف
الحمدلله الملک الدیان الواحد الحنان الذی خلق الانسان و علمه البیان و کرمه علی سائر مخلوقاته بالعقل و البیان و نعوذ بالله من هفوات وساوس الشیطان و نسئله المغفرة
انجام
اعنی صاد لا یوجد فی الیونانیة فیأخذ محله حرف القاف فی صورة (؟) او (؟) و یکون عدده (؟) 90 و یترتب الاعداد علی الحروف الیونانیة (؟) ق (؟) 790 P 100 ش O 200 ت T 300 U 400 Q ث 500 X خ 600 (؟) ذ 700 (؟) ض 800 (؟) ظ 900 غ 1000 هذه ما حرره الافرنجی المذکور فی کتابه و قد رأیت الحروف الیونانیة المجال اخری قریبا من ذالک فمنها ما ذکره الافرنجی فی اللغة الانکلیزیة و منها ما وجدتها فی التقویم الهجری سنة 1930 المطبوعة فی لندرا هکذا
حمدا لک یا من مننت علینا بنبیه الامی الذی یعلمنا الکتاب و الحکمة و یطهرنا تطهیر او صلوة و سلاما علی هذا النبی الکریم علی المؤمنین روف رحیم
انجام
فله الحمد اولا و اخرا و صلی الله تعالی علی خیر خلقه و حبیبه و نبیه محمد و آله و اصحابه اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین و بارک الله و سلم الی یوم الدین امین یا رب العالمین
با نار عقل بیامیزد و یکی را بحال خود گذارند که شکل تولد کند بدین صورة اول مسدود اول و عتبته الداخل نامند و ثانی را مفتوح اول و لحیان نامند مسکن عقل از طرف اول از طرف عقل خانه چهاردهم نامند
انجام
حامله را زود زاید و دزدیده و پنجه باز نیاورد و هر جه خواهد بر او آسان می شود هر چه که خواهد در (؟) و خود (؟) دلیل در راه فضل در معرفت خبر از
زن کردن نیکو بود و اگر نحس داخل بود میانه باشد و اگر غائب باشد می آید و اگر شکل سعد داخل بود بمراد رسد و اگر خارج بود بمراد نرسد نه زن کردن و نه حال غائب
انجام
اگر خاک مرده باز کنند نه نشناسی توانگر است یا درویش ملک را گفتار درویش پند [...] آمد و گفت از من چیزی بخواه گفت همی خواهم که دیگر بارزحمت ندهی گفت مرا پندی ده گفت
طریقه بیرون آوردن کنیت و لقب از اسم به چند وجه نیکوترین وجهی ازین وجوه آنست که مقتدای اولیاء و پیشوای ازکیا فرزند علی مرتضی محمد حنفیه علیه الرحمة و الرضوان
انجام
در سطر اول تکسیر کنیت و لقب و اسم ظاهر گردد بدین نسق ا ب و ا ل ح س ی ن ع ل ی م ر ت ض ی و این اسماء الله از بطن این حروف پیدا شود رضی علیم حسن نایب اول
کتاب مجموعه از مسائل مرتبط با علوم غریبه همانند طالع بینی، جفر، اوراد، اشعار می باشد
آغاز
[...] شیشه [...] همه را کوبیده آب صابون هر دفعه یک استکان رویشان ریخته و جوشانیده تا سه مرتبه تا [...] و خشک شوند
انجام
به هر دعائی که بخواهد چهل و یک بار در چهار روز بخواند و اگر در یک روز به یک مجلس بخواند به مطلب زود برسد انشاءالله تعالی و در هر مرتبه این دعا را بخواند یا مسهل سهل یا مفتح فتح یا مفرج فرج یا متمم تمم [...]
شخصی که اراده تسخیر او دارند باید که حرف اول اسم آن شخص را منظور دارند تا وقتی که قمر نزول کند
انجام
مثلا که خواهم بدانیم که احوال [...] در بهار چونست شکل دویم فصل بهار را با شکل غایت الامانی خوب نمایند و از سعادت و نحوست و ثبوت و انقلاب و خروج و دخول حکم کند.
در فقرات اربع از مقطعات شیخ عبدالله بافقی صاحب دروالنظم گوید که در بصره مردی بود
انجام
طریقه ختم سوره قل یا ایها الکافرون در حد الداعی از حضرت صلی الله علیه و آله مرویست که هر کس بعد از نماز صبح پیش از طلوع آفتاب از روز جمعه ده بار بخواند و سوره مبارکه
الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی اشرف ولد آدم محمد صلی الله و علی ابن عمه علی بن ابیطالب التحیة و الثناء علی اولاده الطیبین الطاهرین من ال طه و یسین اما بعد محررا بیقین از قول دانیال نبی و حکماء قدیم و از قول امام ناطق جعفر الصادق بیان می نماید
انجام
و بعضی از حکما گفته اند که در میان پادشاه مغرب بود غله و طعام در همه ولایت بسیار در میان پادشاه و اهواز جنگ و فتنه افتد و بجانب مغرب دلیل کند بر بسیاری میوه ها خرما و در [...] بسیاری [...] و گیاه در مغرب
چون منی انسان برحم در اید دقیقه باشد از فلک و ان شکل که در ان وقت بود از کواکب و بروح دوازدگانه طالع آن منی باشد و سایر حیوان نیز جنین است و ازو کره بدید اید یکی نیک باشد و یکی بد بحسب طالع
انجام
اما همه حکما این صد و بیست را عمر طبیعی خوانند دور طالع مردم از تأثیرات عالم علوی اختلاف بسیارست از صعود و هبوط و اوج و حضیض و جهت عرض و میل در جنوب و شمال و از جهت تشریق و تغریب و رجوع و استقامت و اینچنین اختلافها بسیارست
کم طالع باشد و شور دست بود با هر که [...] کند مکافات آن آخر دشمنی [...] عسل بر دهان مردم و خیش و اقدام گذارد
انجام
ماه نو را بر [...] شمشیر ابداد نگاه کند شانه سر خود را هم بکسی ندهد موی سر خود را هم در راه نیندازد که با او جادو کنند و در سختی و رنجوری ضعف [...] سه قران هم از طالعت گذشته است
اگر خواهیکخ طالع کس را بنگری که طالع هرکس چیست بگیر نام آنکس را و نام مادر آن کس را بحساب ابجد جمع کن و دوازده گان طرح کن اگر یکی ماند حمل و اگر دو ماند ثور
انجام
و بحق انجیل عیسی و بحق زبور داود و بحق فرقان محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و اصحابه اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین
گاهش رسد و در امام متهوس بودن کواکب خالي تر از تردد و سرگرداني رنج و بيماري نباشد و در بقيه ايام سال بحضور خاطر و آسايش روزگار گذرانيد
انجام
در عقيده توقف بماند و پريشان خاطر گردند و زراعت آنها ميانه بديت درآيد و نفاق و نزاع جنگ و جدل در ميانه اين طايفه افتد [...] قلاع و ارباب عمارت احوال باشند و ...
رب انعمت فز بعد الحمد و الصلوة علی صاحب لواء محمد صلی الله علیه و سلم بر ضمیر منیر ارباب الباب فتح الله علی قلوبهم من حکم کل باب خافی نماند که حکماء علم حرف انار الله مرقدهم در کتب و رسائلی که درین فن نوشته اند
انجام
بالکسر رشته که بنایان بآن طرح عمارت کنند و علمیست که اصل و مدار حساب نجوم است و استخراج تقویم و احکام از ان کنند
ازجمله در برگیرنده بخشی از اختیارات مجلسی، چهل سوره از تورات، ابیاتی از مثنوی، قصیده میرزا داود و نان و حلوای شیخ بهایی است
آغاز
الحمد لله رب العالمین و الصلوة علی سید المزسلین محمد و عترته المعصومین اما بعد چنین گوید احقر عباد محمد باقر بن محمد تقی عفی الله عن جرائمها که این رساله ایست در بیان آنچه از احادیث معتبره اهل بیت رسالت پناه صلی الله علیهم اجمعین معلوم میشود از سعادت و نحوست ایّام هفته و ماه بجهة ارتکاب...
انجام
بگوییم از برای انکه وجهة درین محل اسم است نه مصدر و واو را از اسم نمی اندازند و بر تقدیری که آن نیز مصدر باشد دیگر جواب گوییم که مصنف گفته که او را از مصدری می اندازند که مضارع بر وزن یفعل بکسر عین باشد و مضارع و جهة بر وزن یفعل آمده مانند وجه یوحه بضمّ عین الفعل پس نه از این قسم باشد.
عطا کند به تو نعمتی را پس باید که این نماز بگذاری و آن دو رکعت است در رکعت اول
انجام
در صبح روز پنجم اسفند ماه وضو بساز و این کلماترا بنویس و سخن بگو تا از نوشتن این کلمات فارغ شوی مادام که آن نوشته با تو باشد ضرری از عقرب به تو نرسد [...]
جهت وضع حمل بنویسند و بر ران او بندد و اگر در زیر سر کودک نهند
انجام
در خواب و یا در بیداری به وی نمایند و از عاقبت کار او اخبار نمایند و معلوم گردد بسم الله الرحمن الرحیم الم تعلم ان الله یعلم ما فی السموات و الارض ان ذلک علی الله