اخر الانبیآ کما ان القران هو آخر الکتب و انقطاع الوحی من السما لانه آخر الکتب و به الکمال کما قال ثم الیوم اکملولکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و {...}لکم الاسلام دینا فهذا الکتاب هو العلم المکتوم و استر المخزون و هو معرفة رموزه و...
انجام
فصل فی خواص المعانی و الاحجار فنبدا اولاَ عن ذکر خواص اللؤلؤ اذا رق الابیض النقی من الوسخ خواصه تکون قشورا فوق {...}و ما لم یکن کذلک فلیس بجوهر و کلّه معتدل فی الحرارة و{....}و البرودة و الرطوبة یجفف رطوبة العین.
ماء ثم تراب ثم منه ناروهم هواء ع ر ح س و هذه الاربعة لهم ایضا فعل کبیر و دفع الحرارة الکبد فمن ذلک فلیکتبها فی خرقة حریر ازرق و یعلقها علیه من {...}حرارة الکبد فیبرء باذن الله تعالی و منها فعل ثان للمرارة اذا اراد تزوجها تکتب لها هذه الحروف فی لوح من فضة یوم الجمعة و یعلقها علی راسها ...
انجام
و تکلم علیها بکلامه بعد ان تکتب فیها الحروف نعم ارم بالقرن فی البحر او فی {...}لا یشرب منه فان المعمول له لا یقدر علی نفسه اصلا بوجه من الوجوه حرف الخاء فعله لارسال القمل تاخذ جلد قرد مجزوم و تضع فیه شکل الحروف و اسم معمول له و اسم {...}و نجره بنجوره و تکلم علیه بکلامه و تقول بملائکة ربی ارسل القمل علیه...
عنه فی الجال و الجیم رودة {...}وارة الشمس و من وقف یوم الاحد عند طلوع الشمس داعینها و ذکر الجیم {...}عطش ذلک الیوم و من کتب معروف الجیم فی {....}فی الجیم و کتب فیه اسم من اراد و اسم {....}من شرب منه فانه یصبه الفالج و...
انجام
اگر گاوی شیر کم دهد این آیه را بنویسد و در آب اندازد و از آن آب بخورد گاو دهد شیرش زیاده شود و الارض {...}و لقینا فیها روا{...}و انشا فیها من کل شیرا موزون و جعلنا لکم فیها ...
و این شاخ بجای تازیانه است پس بگیرد هفت رنگ از ریخته و بهفت دختر بکر بدهد که الوان نیز مختلف باشد تا برسند و از این ریشی بتابد و در دهن اسب کند که اماده گردد یعنی قصبه برای بند تازیانه {...}از چرم گاو دوالی بافته مثلث هفت کره بر اوارده باید این اسب و تازیانه مهیا باشد ...
انجام
اما در هیچ وقت بعد از هر نمازی این عزیمة را دویست و یکمرتبه بخواند اما روز چهارم که در حقیقة روز چهارشنبه بده باشد این عزیمة را نیز دویست و یکمرتبه بخواند اما در هنگام خلوت داخل شدن بخلوت دویست عدد کاغذ بمقدار دیدار بچیند و بر روی ان کاغذها این رقم بنویسد {....}و تمام ان کاغذها را در میان وفق گذارده ..
اعلم ان کل جزء من اجزاء الجفر الثمانیة و عشرین منسوب الی منزلة و کل اربعة اجزاء و منسوبة الی کوکب و یشتمل الکوکب السبعة کوکب و لکل جزء ثمانیة و عشرون صفحة و لکل صفحة ثمانیة و عشرون سطرا و لکل سطر ثمانیة و عشرون خانة فی کل خانة اربعة احرف فهی موافقة للمنازل و العناصر الاربعة...
انجام
و هر گاه سطور خانهای مذکور تکعیب کند سطرا سطرا طردا او عک الجنا نطق {...}خواهد داد و جمیع احوال مسئول عنه از سطور تکعب مشخص بشود و عاقبت امور از سطر اخر مشخص خواهد شد و این قاعده نیکو ترین قواعد است از قواعد جفر جامع و بنای استخراج شیخ اعرابی ازین قاعده بوده است و الله اعلم بالصواب.
باب عرایم للراس و ادویه نافعة باذن الله تعالی عزیمة لرجع الراس بسم الله الرحمن الرحیم الم ترا الی ربک کیف مد الظل و لو شا لجعلة ساکنا ثم جعلنا الشمس علیه دلیلا ثم قبضناه الینا قبضا یسیرا ...
انجام
و امتنع علیه النوم فالیقل بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله حمد الشان عظیم البرهان شدید السلطان کل یوم هو فی شان ماشا الله کان و لا حولا و لا قوة الا بالله العلی العظیم و انه یهتدی الی ...
چنانکه در اسم غنی جهة زیادتی رزق کمال تأثیر دارد و می باید که در بازو به بندد. در اسم فتح جهة گشایش کارها در بالای دستار به بندد.
انجام
درخانه خالی اسم طالب و مطلوب پر توان کرد بعد از آنکه موافق طرح و حساب یافته باشد مجربست اینست . بدانکه هر کس که سوره بقر را سه بار بزعفران بنویسد و بآب گل عجین کند ظاهرا بشوید از گلاب و در آب داخل کند که از آن ظرف میخورده باشند.
بنویسد بر دست خود بعده دست او را بنماید تا نظر کند دیوانه تو شود اینست (؟) باب بیستم در دانستن تعویز خاکی
انجام
الحب آبی بر جام آنکس بنویسد و در موم گیرد و زیر آب روان نهد روز سه شنبه کند است (؟) الحب (؟) هم آتشی بنویسد در چاه اندازد و یا در آتش اندازد و (؟) پند ازموده است
[...] اگر خواهی کسی را از رفتن [...] بنویس بر پاره حجر سیاه و در آتش اندازد
انجام
ایضا اگر خواهی کسی را از عشق خود بیقرار گردانی باید بنویسی این طلسم را بر کاغذ بنام آن کس و مادرش و با سه دانه فلفل سیاه [...] و ان کس را قرار و آرام نماند [...]
الحمد لله رب العالمين ... اما بعد اين مختصريست در آداب و فوايد و قواعد و خاصيت و صفايح جفر جامع هر چند که ائمه اين علم در اهار اسرار اين علم مبالغه تمام دارند