الحمد لله رب العالمین و العاقبة للمتقین و الصلوة و السلام علی رسوله محمد و اله اجمعین و در خبر است از جابر بن عبدالله که او روایت میکند از ابن {...}و او روایت میکند از ابن عباس که چون حضرت جبرئیل از حضرت رب العالمین در رسید و گفت یا رسول الله نامه بشهر خیبر بنویس...
انجام
شیرو طعام پیدا کردی که میمکیدی و غذای وی بودي و چون فرعونیان بر بنی اسرائیل غالب بودند دست تعدی بدختران ایشان دراز میکردند ایشان بموسی شکایت کردند موسی بحضرت حق سبحانه تعالی مناجات کرد پادشاه عالم فرمود که بگو دختران بنی اسرائیل را که هر گاه.
زن در ایران باستان دارای مقامی بلند بود و ایرانیان قدیم برای این جنس در هیئت اجتماعی مرتبه ای شامخ معتقد بودند و او را در حقوق اجتماعی با مرد برابر میدانستند تعلیمات ایرانیان قدیم درباره زناشویی بی اندازه عاقلانه و نجیبانه بوده است ...
انجام
عادت منافی شهامت و فتوت است با اقوام و اقارب و دوستان و احباب خویش در مراوده و محاوره مؤدب و معقول و خونگرم باشید ولی در حامله رسمی و طرفدار راستی و درستی باشید که گفته اند در معاشرت برادر باشید و در معامله بیگانه بهترین دوستان و احباء شما کسی است که عیوب.
چندانکه تو راضی و خشنود ی شوی و خطاب و لسوق یعطیک ربّک فرّضی و بر شرق عالم قدس شرق شوی چنانکه حقتعالی در کلام خود فرمود که سبحان الذّی اسری بعیده لیلاَ من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لنزیه امن اباتنا انّه هو السمیع البصیر...
انجام
زنانی که اکثر اوقات زنا کرده باشند و بر شوهر خود رغبت نکردند و در آنوقت میگویند وای بر حال ما که رسوای شدیم چرا که در دنیا پیروی شیطان کردیم و چرا پیروی حضرت رحمن نشدیمو همیشه.
در خبر است از ان مقتداي زمره حقیقت و ان پیشوای لشکر طریقت و از ان نگین خاتم جلال و از ان جوهر عنصر کمال و از ان اطلس پوش والضی و از ان طیلسندار و لسوف یعطیک ربک فرجی ان صاحب و الاخرة خیر لک من الاولي ان مهتری که...
انجام
در انحدود منتظر و رود حکم و فرمان سر کار اقدس همایون خواهم بود تا چه حکم فرماید و بچه فرمان اید زیاده چه نگارد همواره منتظر و رود مژده سلامتي حالات و رجوع خدمات و فرمایشات و نوازشات میباشند ایام سعادت فرجام بکام مستدام باد ...
بر بعضی خواص بی نهایت و فواید بی شمار وارد از انجمله جهل خاصیت مذکور می شود اول اگر کسی در میان جمعی گرفتار شده باشد و درمانده باشد هفت بار بر خاک خواند بجانب ایشان بدهد خلاص یابد دوم اگر کسی را از دشمنان خوف باشد بر خواندن این کلمات مواظبت نماید و...
انجام
گفت عیسی است که مادرش مریم دختر عمران بود در تفسیر اهل البیت است که آل عمران نام علی بن ابی طالبست که ابوطالب را عمران نام بود در توریت و دلیل برین حدیث رسولی است که ما بال قوم اذا ذکر آل ابراهیم استبشر و او اذا ذکر آل عمران بولایتی و ولایت اهل بیتی و مودیتی.
دیشب با خود میگفت که ببین خانه مرا بی است و من با خود اندیشیدم که در این کوچه به غیر از خانه من دیگر خانه نیست {...}در از خانه من بیرون آمده است اورا پیش طلبیدم و احوالی پرسیدم گفت که خری دارم که وضع حمل او نزدیک است وآزار میکشد باین خانه رفتم خانم و آقا خدا عمرشان را زیاد بکند مرغ بریانی بمن دادند ...
انجام
ایشان را نوازشی که {...جبلونی در چشم ایشان بکشیم {...}خود جای داد ور چشم ایشان کشیدند و قطره آب صدر مجلسی در بالای {...}ریخته و چشم ایشان از اول روشن و عترت مشغول شدند آزاد بخت ...
گفت روزی به سفر میرفتم در صحرای پر برف رسیدم کبری را دیدم که ارزن بزمین پاک می پاشید گفتم ای کبر چه میکنی گفت امروز مرغان صحرا دانه نیافتند از برای ایشان دانه می پاشم گفتم دانه که بیگانه کارد بر ندهد گفت آخر آنچه میکنم خدای تعالی می بیند ...
انجام
و حضرت امتان گناه کار را برداشته داخل بهشت سازد ای یاران از شرمساری روز قیامت بیندیشید و خود را از فعلهای شنیع دور دارید تا در آن روز در میان انبیاء ائمه و فرشتگان خجلت زده نباشید و شرمساری نبرید بدرستی که روز قیامت روزیست که جمیع پوشیده ها آشکار میکرد...
کتاب شامل سرفصل هایی با عناوین: انوار سهیلی، روضة الصفا، مرصاد العباد، سراج القلوب، ذخیرة الملوک، نزهة الأرواح، در المجالس، اخلاق جلالی و اشعاری از مثنوی معنوی، هفت اورنگ جامی، غزلیات حافظ و دیوان صائب است.
حدیث قدسی این معنی باشد یعنی باین مرتبه که رسیدن {....}یعنی بغیر آثار صنع من و چیزی که رضای من در ان باشد چیزی نمی بیند بغیر رضای من چیزی نمیشنود و مرادات نفساني او برطرف می شود و مرادات خدا اختیار میکنند و بعضی گفته اند که مراد اینست که چون اعضا و جوارح آدمی نزد اینکس عزیز و گرامی باشد...
انجام
ایضا احادیث متواتره وارد است که معنی قرآن را کسی بغیر ایشان نمیداند و علم ما کان و ما یکون تا روز قیامت و جمیع شرایع و احکام در قرآن است و علمش نزد ایشان محزونست و قرانرا هفت بطن یا هفتاد بطن است و علم جمیع آن بطون نزد ایشان است و هم چنین عمل نمودن بجمیع احکام و شرایع ..